Selecteer een pagina

Daar sta je dan, in de supermarkt. Twee dezelfde producten in je handen, maar beiden van een ander merk. Je wilt graag het product meenemen die het gezondst is, maar hoe kom je daarachter? Hoe lees je een etiket?

Op elk product staat (verplicht vanuit de EU) een etiket. Daarop staat informatie over het product. Verplicht op het etiket is o.a. de ingrediëntenlijst, het netto gewicht van het product en de houdbaarheidsdatum. Voor de fabrikant is het optioneel om de voedingswaarde declaratie erbij te vermelden.

Maar waar moet je nou op letten om erachter te komen welk product nu gezonder is? Hieronder heb ik voor jou een lijstje op gesteld die je kan helpen met het maken van een keuze:

♥ Ingrediëntenlijst
Van de ingrediëntenlijst kun je vaak al veel aflezen. De ingrediënten die in het product zitten staan namelijk altijd in vaste volgorde. Alle ingrediënten moeten in afnemende volgorde van gewicht worden vermeld. Dus wanneer een etiket begint met: suiker, tarwebloem, abrikoos… Dan weet je dus dat suiker de hoofdingrediënt is.

♥ E-nummers
E-nummers zijn additieven (hulpstoffen) die ervoor zorgen dat een product o.a. langer houdbaar is. Echter zijn niet alle E-nummer gezond voor ons lijf, daarom ben ik voorstander van zo minder mogelijk E-nummers in een product. Dus hoe minder E-nummers een product bevat, hoe beter!

♥ Voedingswaarde declaratie
Helaas is het niet verplicht voor de fabrikant om de voedingswaarde declaratie te vermelden op een product. Mocht dit er wel op staan, dan is het zeker de moeite waard om deze te bestuderen. De belangrijkste dingen waar je naar kunt kijken zijn het aantal calorieën (kcal); hoe lager hoe beter. De ‘’koolhydraten (en daaronder) waarvan suiker’’; koolhydraten zijn niet je vijanden, dus daar hoef je niet naar te kijken. Maar wel naar ‘’waarvan suiker’’. Waarvan suiker staat voor het aantal toegevoegde suiker (geraffineerde suiker) erin zit. Dit getal moet zo laag mogelijk zijn. Als laatste kun je kijken naar de vetten. Onverzadigde vetten zijn de goede vetten en verzadigde vetten zijn de ongezonde vetten. Hoe lager het getal van de verzadigde vetten, hoe beter.

Met deze tips kan het niet meer misgaan! Good luck and go with the FLOW