Selecteer een pagina

Blue Monday

Het is vandaag Blue Monday. Gek verschijnsel, het schijnt dat de meeste goede voornemens nu al mislukt zijn. Serieus. Blue Monday is een volledig zelf gecreëerd verschijnsel. Ik geloof dat je het dus ook weer kunt ont-leren, ont-maken.

Goede voornemens? Werk consistent aan kleine verbeteringen dan ineens de wereld te willen veroveren. Als je een focus hebt op je doelen, of in grote lijnen een beeld hebt van waar je naartoe wilt kun je twee dingen doen.

  1. Veel te hard willen. Dit noemen we dieetgedrag. Vaak worden hier termen onterecht gebruikt als: BHAG. (J. Collins, Built to last). Die misbruikt worden om onrealistische dingen te roepen
  2. Gestaag groeien. Consistent kleine stapjes zetten in de richting.

Voorkom dieetgedrag, toets je voornemens, dromen, idealen op jouw levensstijl. Kan het echt? Of kan het ‘theoretisch op zich wel’? Dan weet je toch genoeg?

Praktijkvoorbeeld: in plaats van heel snel 1 kilo afvallen, pas 1 klein stapje in je week aan. Eet 1 boterham minder per dag. Vervang die door een (halve) komkommer.
Of: In plaats van “niet meer met mn telefoon”, spreek met jezelf en je partner 1,2,3 telefoon/scherm-vrije avonden af per week. En bouw dat uit.

Maak het concreet, hou het klein. In trainingen zeg ik vaak: “Hoe groter de stap, hoe kleiner de kans dat het lukt. Hoe kleiner de stap, hoe groter de kans dat het lukt.”
Blue Monday is een deprimaandag. De dag waarop je blijkbaar collectief jezelf even zielig mag vinden. Dat is enorm waardevol, vooral als je die 364 andere dagen dan weer met energie het leven tegemoet treedt!

Voorkom dat je regelmatig blue days hebt, voorkom dieetgedrag. Werk in behapbare stapjes naar reële en ambitieuze doelen.

Geniet van blue Monday, want thuesday is al minder blue, dan mogen we er weer tegenaan!
Geef gas, geniet!