Selecteer een pagina

Val je al een tijd niet meer af terwijl dit volgens jou wel zou moeten? Veel mensen krijgen hier op den duur mee te maken. Bij Peppergym krijgen we hier vaak vragen over. De volgende stappen helpen jou om een plateau te doorbreken.

Stap 1: Bereken opnieuw je energiebalans

Wanneer je al een aantal kilo’s bent afgevallen, maar evenveel bent blijven bewegen als toen je wat zwaarder was, dan heb je in de regel minder energie (calorieën) nodig dan toen je begon met afvallen. Bereken daarom opnieuw je energiebalans. De energiebalans is een maat voor hoeveel calorieën je op een dag nodig hebt om op hetzelfde gewicht te blijven. De energiebalans wordt onder andere bepaald aan de hand van je energieverbruik. Vraag je trainer hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen en/of kijk samen naar je voedingsplan in de Peppergym-app.

De volgende vragen geven je meer inzicht in je energieverbruik:

  • Hoeveel sport je momenteel? Ben je meer of minder gaan sporten?
  • Hoe actief ben je buiten het sporten om? Ben je meer of minder gaan bewegen? Wellicht overschat je de hoeveelheid beweging die je op een dag krijgt.
  • Zijn er nog andere dingen in je leven veranderd? Je kunt hierbij denken aan verandering van werksituatie. Of de aanschaf van een auto. Of het uitkomen van een nieuwe game. Ben je hierdoor minder gaan bewegen?
  • Hoe snel ben je afgevallen? Ben je bijvoorbeeld in een korte periode snel afgevallen, dan kan het zijn dat je daarbij ook spiermassa bent kwijtgeraakt. Spiermassa zorgt voor een hoger energieverbruik dan vetmassa. Het is daarom van belang om niet te snel af te vallen. Ook een gebalanceerd voedingspatroon met voldoende eiwitten en krachttraining kunnen je helpen om tijdens het afvallen niet te veel spiermassa te verliezen.

Stap 2: Houd je voeding bij in een app

Het is handig om voor jezelf een tijdje bij te houden wat je huidige eetpatroon is. Misschien ben je onbewust meer gaan eten en val je daardoor niet meer af. Door je voeding een tijdje bij te houden in de app krijg je meer inzicht in je huidige eetgedrag. Houd je voeding bijvoorbeeld bij in onze eigen Peppergym-app. Een voordeel van onze Peppergym-app is dat er ook allerlei trainingsschema’s in staan en je gericht je bewegingsactiviteiten kunt loggen.

Stap 3: Maak een nieuw plan

Via de eerste en de tweede stap heb je meer inzicht gekregen in je energieverbruik en je eetgedrag. Vervolgens is het handig om voor jezelf duidelijk af te vragen hoe je je gedrag kunt veranderen. Wil je bijvoorbeeld meer gaan bewegen of minder gaan eten?

En hoe wil je dit gaan aanpakken? Op welke momenten eet je bijvoorbeeld te veel? En op welke dagen lukt je het wel om balans te houden? Waar ligt dat aan? En hoe zorg je ervoor dat je dat gedrag volhoudt? Samen met je trainer kun je dit bespreken en goede actiepunten afspreken.

*Neem liever niet minder dan 1500 calorieën op een dag. Heb je minder dan 1500 calorieën nodig om af te vallen, ga dan meer bewegen. De reden hiervoor is het langetermijnrisico op een tekort aan voedingsstoffen. Ook raden wij het aan binnen de norm te blijven van een gezond gewicht.

Heb je vragen over dit onderwerp? Of over afvallen, of voeding? Stel ze gerust aan je trainer.

Bron: FIT.nl