Selecteer een pagina

Pindakaas// wie is er niet groot mee geworden?!

Je zal je het vast wel nog kunnen herinneren. De reclames van Calvé Pindakaas. Vooral in de jaren ’80 waren deze reclames populair. Iedereen kent vast nog wel dat lieve jongetje aan de tafel die aan zijn moeder vertelt dat er veel vitamines in de pindakaas zit. Of de reclame van een paar jaar geleden over Pietertje. ‘’Pietertje, kom jij maar eens eventjes wisselen…’’.

Als kind was je waarschijnlijk razend enthousiast over pindakaas! Want je werd er groot & sterk van. Maar ben je 30 jaar later nog steeds zo enthousiast over pindakaas? Of moeten we de pindakaaspot ver weg in de kast stoppen?

Pinda(kaas)
Zoals de naam al doet vermoeden bestaat pindakaas hoofdzakelijk uit pinda’s.
Pinda’s bevatten veel geneeskrachtige eigenschappen. Zo bevatten pinda’s veel vitaminen (B3, B11 en E), mineralen (mangaan en koper), onverzadigde vetten (goed voor o.a. je hart), antioxidanten (ontdoen vrije radicalen in je lichaam) en helpt tegen het voorkomen van galstenen.

Pindakaas & afvallen

Pindakaas hoef je, wanneer je wilt afvallen, zeker niet te vermijden. In tegendeel juist! Pinda’s ondersteunen juist het afvalproces. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat pinda’s allerlei gezonde vetzuren bevatten waardoor je gemakkelijker vet verbrandt en de bloedtoevoer naar je spieren verbetert.

Helaas zijn er echter wel veel pindakaas soorten op de markt waaraan suiker of E-nummer toegevoegd zijn. Zorg er daarom altijd voor dat je een zo puur mogelijke pot pindakaas koopt, zodat je niet alsnog aankomt van de geraffineerde suiker die erin verwerkt is…

Make it yourself!
Om er zeker van te zijn dat je gezonde pindakaas eet (zonder toegevoegde suiker) kan je ook zelf pindakaas maken! En echt het is súper easy. Het enige wat je nodig hebt zijn ongezouten pinda’s (500 gram), arachideolie (4 el) en eventueel 1 tl-zout. Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en mix totdat het een glad geheel wordt en klaar ben je!